Alla inlägg den 7 maj 2018

Av Lill Lindbäck - 7 maj 2018 09:41

Solen lyser med all sin kraft. I morgon, tisdag, i Göteborg ska det bli runt 24 grader. Det är varmt för en kuststad. Har du tänkt på hur mycket solen och ljuset skapar energi i kroppen. Plötsligt är den där ... orken. Man sprudlar och tror att man orkar hur mycket som helst. Solen är viktig, inte för mycket sol, men att vara ute i solen är otroligt viktig.

Jag tänker på alla ungdomar som sitter med sina mobiler och I-pads inomhus. Det är också många andra som jobbar, de sitter också inomhus och sedan i hemmet går de inte ut. Fel. Fel. Fel.

Kropp och psyke behöver sol. Min kollega har länge dragit med trötthet och diffusa sjukdomskänslor. Läkarna har undersökt honom från topp till tå. De hittar inget på honom. Nu efter ett år kom det. Han saknar D-vitamin. D-vitamin får du från ljuset och solen. Som sagt, inte för mycket sol, för då blir det farligt. Du kan få brännskador och cancer. Men solen ger så mycket.

Mitt råd till dig. Ta alltid en promenad, sätt dig en stund i solen. Låt kroppen sköljas av den, sedan kan du gå hem med en skön känsla i kroppen.

Under vintertid är man ofta trött och det beror på mörkret. Är du ute i dagsljus blir du piggare.

Nej, jag lever inte som jag lär. Jag arbetar natten och är inomhus, sover under dagen. Jag får heller inte mycket solljus på mig, men jag fick verkligen en eftertanke med min arbetskamrat. Under helgen har jag varje dag suttit en stund i en skön stol och solat mig. Eller bara varit i solen. Glöm inte, dagsljus och sol ger energi.

Ha det riktigt gott därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och deltidsförfattare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lill.lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards