Alla inlägg den 3 april 2018

Av Lill Lindbäck - 3 april 2018 09:02

Jag skriver sällan privat när det gäller döden. Tror att jag kan ha gjort det kanske för ett kort tag sedan på grund av min svågers alla sjukhusbesök. Men för ett par dagar sedan fick jag reda på mer som jag beskriver nedan. Min svåger fick svåra smärtor och gick till läkaren. De trodde att smärtorna berodde på hans sjukdom, Bechtrew heter den. Min syster hade läst att när denna sjukdom värkt färdigt får man inte värk igen. Vårdcentralen gav han smärtstillande. Det hjälpte inte. När helgen kom hade han vrålont. De åkte till akuten, satt i 10 timmar, eller över det. Repris gjordes på detta. Till slut hittades en tumör och metastaser. Obotlig, sa dem. Detta upptäcktes den 19 december, han gick bort på skärtorsdagen - på min systers födelsedag. Jag återkommer om det. Han dog i hemmet omgiven av sin familj.

Troligtvis hade han fått cancern flera år tidigare, men på grund av sin sjukdom och rökningens biverkningar så att säga märkte han inte dessa till en början små förändringar. Resterande hoppar jag över.

Min syster berättade för mig om tumören, att det kallades för röktumör under påskhelgen. Förr rökte många inomhus mycket mer vanligt än ovanligt. Min svåger var spelare och satt många gånger i små utrymmen och spelade poker. Alla kedjerökte i dessa utrymmen. Men han hade inte rökt på några år, snusade i stället. Det finns runt 66 cancerframkallande medel i cigaretter. Undra hur mycket det finns i tobaken.

Jag vet inte om det finns något som kallas för röktumör, men så hade läkaren enkelt förklarat för min syster. Det måste ha forskats i detta och om rökning.

Nu ska du veta att det finns människor som har rökt hela sitt liv utan att få tumörer, eller KOL.

Vad jag mer ville berätta, och det kändes lite underligt när jag kom på det. Min syster och svåger träffades, de flyttade ihop några månader efteråt på hennes 18 årsdag, och han dog på hennes 64 årsdag. Skumt.

Tänk på din rökning. Du förstör din egen hälsa. Dyrt är det också. Pratade med en ung kollega som röker. Vi räknade ut att ett paket/dag året om kostade ca 18.000:- eller mer. Det är en New York resa för en vecka och uppehälle.

Lev väl därute. Nu efter påsk ska jag, hm, börja ett bättre liv. Mindre godis och lite mindre med god öl. Öl som jag kallar för finöl, den kan smaka ljuvligt. Fulöl, om man köper ett vanligt märke smakar bara öl, finölen är dyrare, men det är värt smaken och pengarna. Jag tar det lugnt med alkoholen, men tänker dra ner ytterligare.

Ha det gott därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och författare inom genren thriller och thriller medialt

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards