Alla inlägg den 26 mars 2018

Av Lill Lindbäck - 26 mars 2018 10:31

Jag kan inte glömma denna kvinnan, hon blev bortgift med en mycket äldre man i Pakistan. Tyvärr missade jag de första minuterna. Jag googlade om jag kunde hitta denna kvinna på nätet, men det gjorde jag inte.

Tyckte Rani pratade om 12 år och kom från England, men jag kan ha missuppfattat detta. Vilket fall som helst blev hon bortgift med en man hon inte kände, en äldre man. Först fick hon en stor chock när de hade sex första gången, hon visste inte något, men inte heller var han ömsint. Ganska tidigt började han misshandla henne, hon fick fyra barn, två pojkar och två flickor. Ett femte barn dog i magen på grund av misshandel. Efter ett antal år försökte hon be sin pappa om skilsmässa, hon klarade inte mer. Nej, sa han. Det är din man. Du måste gå tillbaka.

Förödande, tänkte jag. Pappan har nu svikit henne flera gånger, den första är att gifta bort ett barn, det andra är att inte se tecken på att hon far illa, det tredje och värsta är att hon ber om hjälp och han säger nej. Det enda pappan gjorde som var bra det var att hans dotter skulle få gå i skolan, hon blev lärare och fick även ett arbete inom skolan.

Det går många år tills en dag sönerna började som fadern, de hade lärt sig och hört av honom, mammam var inget värt. Döttrarna nämnde Rani inget om då. Sönerna började också misshandla sin mamma. Nu var de tre. En dag kände hon att alla dörrar stängdes inom henne, hon orkade inte längre.

Jag kommer inte ihåg vem som upptäckte och förstod, jag tror att det var någon i skolan som hjälpte henne. Någon kontaktade henne och såg till att hon fick komma ifrån familjen. Rani som då mådde mycket dåligt tog inte sina döttrar med sig, för hon var död inombords. En person som är död vandrar med någon som tar ett tag om henne, som förflyttar henne, som pratar för henne, och efter ett tag fick hon komma till Sverige.

Det är i Sverige hon blev intervjuad. Rani började sitt nya liv, lärde sig svenska, som hon pratade väldigt bra. Här är hon också lärare. Varje peng hon får över skickas till döttrarna, den ena vill bli läkare av något slag, den andra barnpsykolog.

Ranis pappa hade nu hört av sig till henne igen. Det var efter flykten. Rani åkte till honom. Han satt ner på golvet, tog ett tag om hennes fötter och bad om förlåtelse.

Rani hade sagt, det är okej pappa, det är okej. När han ville krama henne tog hon bort hans händer och gick ut från hans liv. Hon har varken ringt eller träffat honom.

Här i Sverige ser hon inte tillbaka, hon ser nuet. Ensam i Sverige går hon sina promenader i stillhet och lever för sina döttrar. En lågmäld kvinna som hade sin värdighet. Kanske bestod värdigheten av att inte bryta ihop av ett liv med terror.

Mina tankar: Hur orkade hon så många år? Varför reagerade inte hennes föräldrar tidigare? Förr i Sverige var det också tillåtet med aga, som det hette. Kvinnan var värd det, även barnen. Mannen ägde dem. I Bibeln står det kvinnan ska lyda sin herre och man ... Usch!

Där ser man också hur viktigt det är för en kvinna att välja rätt man till sina barn. En man som är vänlig mot sin fru och sina barn både psykologiskt, trygghet och med ömhet.

Här nedan beskriver jag om hur kvinnor bör göra, det bestämmer inte jag, men tänk till.

Om du är en man som läser det här; den procenten av män är fantastiska. Ni är fantastiska.

Jag vill också nämna att det finns män som blir misshandlade, det jag har beskrivit här nedan kan lika gärna vara en man som är utsatt.

En kvinna ska gå om det blir misshandel, efter första slaget. När första slaget kommer slutar han oftast inte.

En kvinna ska gå om mannen är svartsjuk, om han tror att hon har en älskare nere i källaren fast hon bara tvättar.

En kvinna ska gå om mannen dricker för mycket, det kommer sällan eller aldrig att bli bra, eller bättre.

En kvinna ska gå när mannen överhuvudtaget har ett beroende.

En kvinna ska gå när mannen har en svår psykisk sjukdom till följd av och har psykologisk terror mot kvinnan.

En kvinna ska gå om mannen är kriminell, hur snäll och vänlig och högt älskad din man är av dig och barnen slutar det aldrig bra. Procenten är väldigt låg.

Jag tänker alltid på barnen. Barn älskar båda sina föräldrar, men att uppleva sina föräldrars förhållande och agerande mot varandra påverkar dessa för all framtid. Barnen lär sig vad föräldrarna gör. I Ranis fall lärde sig sönerna efter sin pappa, döttrarna lärde sig att böja sig och låta dem bli slagna. Nu vet jag inte om döttrarna blev slagna, hon nämnde inget om det, men de upplevde alla sina år i hemmet av misshandel.

En kvinna ska gå skrev jag. Du kanske kan rädda en man, men procenten är låg.

Till dig som är man, den största procenten är fantastiska!!!

Ha en underbar dag!

Lill Lindbäck, undersköterska och författare inom genren thriller och thriller medialt.

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards