Alla inlägg den 17 mars 2018

Av Lill Lindbäck - 17 mars 2018 09:32

Spelberoende är som alla andra beroenden, men att leva med en sådan är ett helvete för den drabbade, eller rättare sagt för båda i ett förhållande. Det blåljugs rätt upp i ansiktet, man gömmer det man håller på med. Kanske inte kommer hem när man skulle. Ekonomin tuffar rätt åt helvete rent ut sagt. Nej, jag lever inte med en spelmissbrukare, inte heller är jag en spelmissbrukare. Erkänner ärligt att jag är för snål för det. Jag vill leva livet, resa och ha råd att handla mm.

Min svåger var och är det. Jag tror att det sällan går över. Även den som är drabbad lever i ett liv av lögner som man till slut inte vet vad som är sant eller inte. Skulderna ökade hela tiden och blev till ett skuldberg. Han levde i ett liv av att låna pengar här och där. Ett liv av lögner där familjen drogs in, där en mamma jämt jobbade för att få ihop ekonomin, där en mamma lånade pengar till mat. Varför hon inte gick sin väg? Det gör oftast inte en misshandland kvinna heller, inte heller någon i förhållandet med alkohol eller drogmissbruk. När min svåger drog in pengar fick hon en hel del, därför stannade hon kvar, när det gick åt helvete stannade hon också kvar, och lite till, och lite till.

Jag tror att det blev så att jobba och få in pengar till hyra och mat blev det viktigaste. Barnen måste ha mat, barnen måste ... osv

När du vet att någon är en spelmissbrukare - låna inte ut pengar. Försök att få personen att förstå och hjälp till med att den får hjälp. Ja, jag vet, personen ifråga inser inte, eller anser sig inte behöva hjälp. Sååå mycket pengar spelar inte denne personen för.

Jag satt framför teven redan på eftermiddagen igår. Lyxfällan började och jag tittade på detta. Där fanns en ung man som en gång hade vunnit 20.000:-/månad i 20 år, tror jag det var. De var två som delade på vinsten - 10.000:- Han var underskötersköterska och fick ut runt 14.000 eller mindre. Undra om han jobbade heltid?! Okej, så blev det så att han träffade kvinnan i sitt liv och fick en dotter, nu 1 år gammal (under programmet).

Killen sa att han hade lovat sin sambo att bara spela för 200:-/vecka. Skulderna hade börjat växa alldeles för mycket. Killen sa även till Lyxfällan att han spelade för denna summa. När det summerades olika konton och de såg över var pengarna gick visade det sig att killen spelade för 10.000:-/månad. Alltså ljög han även för sig själv.

Men, för mig var det underligt. Det räckte att han gick in på sitt bankkonto och kunde se varje post. Så vem ljög för sig själv. För mig är det löjligt. Lika löjligt med en alkoholmissbrukare där den ene partnern hittar tomflaskor gömda här och där. Varför gömmer man flaskorna då?!

Det sista jag vill nämna; har du sett spelreklamen på teve? En kväll såg jag från 6 olika företag. Reklamen pågår i tio sekunder eller mer, i och mellan programmen. Sedan på nätet, i tidningar. De måste tjäna bra med pengar på alla som spelar. Inget är gratis. De lockar med gratiserbjudande och en del fastnar i skiten.

Du trampar ner i en gyttja, som känns som kvicksand. Vill du hjälpa? Når inte hjälpen fram? Ljugs det fortfarande? Lämna denne personen. Ditt liv blir ett livslångt arbetande, för det mesta utan semestrar och andra nöjen. Du arbetar, den andra spelar. Passa dig för att denne personen kan låna pengar i ditt namn, låna av alla vänner och föräldrar. Det är så synd om denne, och då vill man hjälpa. En missbrukare ljuger rätt upp i ansiktet, den gör allt för att få spela.

Tänk på dig själv om det inte går att hjälpa. Härmed avslutar jag detta inlägg.

Ha en fantastisk dag! Solen lyser därute.

Lill Lindbäck, undersköterska och författare inom genren thriller och thriller medialt

www.lill-lindback.se

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards