Direktlänk till inlägg 3 mars 2018

Vägen till att bli en författare

Av Lill Lindbäck - 3 mars 2018 15:04

Vägen till att bli en författare kan gå väldigt fort för vissa och ta längre tid för andra. För min del tar det tid. Vad gör jag då för fel.

Är det böckernas fel?

Självklart kan det vara innehållet i en bok som gör att läsaren tappar intresset. Jag kan skriva för mycket och har svårt att korta ner historien, det går - jag vet. Med andra ord har jag kortat ner mina böcker med mängder av sidor, det som inte behövs går att skala bort.

Idag lever vi i en snabb värld, allt ska gå fort. Dessutom ska du hinna göra så mycket som möjligt på allt mindre tid. Därför provade jag på att skriva kortromaner med lästid runt 2-3 timmar, men också för att jag hade mycket alster på lager i min dator. Det går fort för mig att skriva, men tid att läsa igenom och rätta i allt. Och det innebär grammatik, meningsuppbyggnad och den där röda tråden, en karaktär får inte byta namn plötsligt.

Är boken intressant/spännande?

Jag har fått höra att de flesta av mina böcker är väldigt spännande. Kanske beror det på att jag själv vill ha en händelse, en röd tråd av spänning, men samtidigt vill jag få dit historien om en människa.

Vad kan det bero mer på om en bok inte säljer?

Det enklaste i världen, författaren är okänd, författaren arbetar inte tillräckligt med marknadsföring, och det sista - det finns alldeles för mycket författare, att välja en bok idag är inte lätt.

Läser folk allt mindre?

Dets sägs så. Och då blir det ännu svårare att sälja.

Finns det andra sätt att sälja en bok, än exvis en mjuk bok och en e-bok?

Ljudböcker, detta har jag hört att många har användning för. Exvis vid städning, joggning, på kommunikationsmedel,  eller när du sitter i bilen.

Vilken typ av bok är dyrast att göra?

Det är ljudboken. Boken måste ha en bra röst och beroende på hur tjock boken är kostar det. Självklart om du är egenutgivare, som jag är.

En egenutgivare betalar allt. Jag tar oftast bilder själv till omslag, eller om jag har hittat en bild i min samling som jag tycker skulle passa in. Min man har hjälpt mig också med foton.

Marknadsföring.

Så kom jag då till den tunga biten, det är tungt att försöka sälja en bok där folk slänger en blick och går förbi där jag står. Det kostar oerhörda summor pengar att göra egen reklam. Jag kan beskriva på min hemsida, på bloggen, twitter, facebook och betala till google, vilket jag inte har gjort. Dessutom på marknader och bokmässor i Sverige. Men detta kräver också tid, mycket tid och framför allt ork.

Just nu har jag inte orken, kanske kommer den tillbaka efter jag har flyttat till en lägenhet.

En sista fråga.

Tycker du det är roligt att skriva?

Att skriva en bok är att komma in i en annan värld. Det är fantastiskt roligt och det är detta som gör att jag driver mig själv framåt med nästa bok, och nästa. Visserligen har min nästkommande bok tagit tid. Vi kan säga att energin är i det närmaste slut. Så är det vissa år i våra liv.

Ha det gott därute!

Lill Lindbäck, undersköterska och författare inom genren thriller och thriller medialt

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards