Alla inlägg den 23 januari 2018

Av Lill Lindbäck - 23 januari 2018 08:53

Kortromaner, medial thriller eller thriller med lästid på cirka 2-3 timmar.

Jag har skrivit 4 kortromaner. Mer finns att läsa på www.lill-lindback.se

Varför jag började skriva kortromaner var för några orsakers skull.

1. Det tar tid att skriva längre romaner, rättare sagt, att läsa igenom och rätta manuset, vilket man säkert gör 50 gånger.

2. Jag hade mycket idéer vad jag ville skriva om. När kreativiteten sätter fart genom att bara skriva på ett manus gjorde att jag började skriva upp sådana idéer i datorn och sparade till nästa tillfäller, men det blev för många och jag började till slut att skriva kortromaner.

3. En okänd författare kan inte pressa priserna på samma sätt som kända författare. Det var också en del av varför jag började skriva kortromaner. Bättre priser för läsaren.

4. Kortromanen väger nästan ingenting, man kan ha en kortroman i sin handväska. Går att läsa på tåget, tunnelbanan, spårvagn eller buss. Boken är en avkoppling och snart läst.


Alltså blev det för fyra orsaker skull, mycket idéer på datorn. När man pratar om böcker med vänner och människor man möter under sin väg säger många att de har inte tid att läsa tjocka böcker. Idag har vi fullt upp. Allt det där man ska hinna med. Jag läste själv väldigt mycket, men det var tiden innan sociala medier och dessa kan ta enormt med tid ifrån en. Läsa en bok är en avkoppling, lite fundersamhet, lite spänning och framför allt avkoppling från världen utanför. Man behöver inte finnas till för någon, och tanken med att läsa är ju att man går in i en annan värld.

Du som aldrig har skrivit något, vilket jag inte hade gjort när jag var yngre, prova, det ger så mycket och fantasin får flöda. Det är en härlig känsla att se hur bokstäverna dyker upp mot den vita bakgrunden och du kan välja hur du vill skriva. Förr, även idag - förstås, var man tvungen att gå igenom ett bokförlag för att få ge ut din bok och då blev de flesta retuscherade. Likaså idag, de flesta blir retuscherade, även jag. Idag finns nätbokförlag och du kan ge ut själv, visserligen kostar det lite, men ger kraft tillbaka. Du får din klara bok i handen.

Jag vill gärna påpeka att du bör låta andra läsa ditt alster, ja, det är svårt. Varför, kanske du undrar, jo för du vill ha feedback. Och, den blir inte alltid vad du hoppas på, men det är det som är det bästa. Kom ihåg en sak, du skriver på ditt sätt, men ... ta till dig bra förklaringar. Bli framförallt inte sur när du får konkreta förklaringar, ta till dig hur du ska skriva. Jag måste erkänna att det första jag blev blind på var mina ögon. Jag såg inte mina egna fel, eller att jag kanske upprepade saker och ting. Men, skillnaden kom när jag lät mitt manus vila ett tag, då när jag tyckte jag var helt klar. Ett par månader senare visade det sig, när jag återigen läste igenom manuset, att det absolut inte var klart.

Tänk på att du läser och läser och läser och ... man blir kräkfärdig till slut, vill inte se mer i detta manus, men sedan när den är klar - stolthet känner du.

Omslaget kan man betala för och får du beskriva hur man vill ha det. Själv tar jag foton, inte alltid till just boken/manuset jag skriver. Omslaget kan bli ett foto jag tycker om, ett som jag har sparat i datorn - ifall att.

Här var lite om böcker och kortromaner. Nästa gång presenterar jag min första kortroman.

Ha en underbar dag.

Själv har jag en ledig dag och ska städa. Kul. Nä, inte alls, men det måste göras.

Lill Lindbäck, undersköterska och författare, genre thriller/thriller medialt

Här är omslag som har blivit gjorda. Detta nedan är från thailändska landsbygden, elden har bokförlaget Vulkan.se lagt till efter att jag bett om det. Ville bara visa hur det kan bli. Ytterligare en bild efter denna.

 


Omgjord bild till boken Brinnande Fält

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Skapa flashcards