Direktlänk till inlägg 22 december 2017

Skulle ha skrivit om min första bok, men ...

Av Lill Lindbäck - 22 december 2017 10:43

Idag skulle jag fortsätta på en löpande serie om mina böcker. Jag började med en beskrivning, första bokens berättelse med ett stycke, detta kommer jag att fortsätta med lite senare.

Julen sägs att den ska komma med eftertanke. Jag bryr mig inte om religioner, jo det gör jag, för mycket händer i religionens namn. Folk tar på sig vad som helst i sitt hat. Förresten, vissa människor, vissa religioner, vissa präster, imamer och så vidare ,säger hur det ska vara. Hur det ska vara? För något som uppfanns för tusentals år sedan. Hur tänker de där? Historien skrivs och ändras av den som skriver. Då var det vanligt med muntliga berättelser, och få som kunde skriva. Alla vet hur en muntlig historia ändras.

Först och främst tänker jag på HAT, varför måste vi hata. Varför måste vi hata folk som inte gjort dig eller någon annan något. Hat kan man känna vid överfall, övergrepp, stalkers och mord till den som person eller dessa personer som utsätter andra för helt orimliga händelser.

Jag blir sanslöst arg på hatiska människor som tar sig rätten att hata, skjuta, knivskära, våldta och skrika på andra. För vad? Vad har denne, dessa personer gjort. Kanske inget, kanske något bra. Hat kan komma från övergrepp från uppväxttiden, hatet kan också komma enbart från dig själv, som avundsjuka och svartsjuka vilket kan vändas i hat. Tänk efter då. Vems är felet?

Om du blir misshandlad av din pojkvän, självklart är det hans fel. Det är fruktansvärd kränkning. Men du då? Stannar du kvar hos en misshandlande pojkvän? Nej, han älskar inte dig. Denne person visar helt fel känslor, för mig är det ett hat. För att han kanske inbillade att du träffade någon ny vän i tvättstugan? Har nämligen hört kvinnor berätta detta. Du kommer med tvätten och har vikt den i tvättstugan. Allt är klart. Men däruppe i lägenheten sitter en mordisk man, en man som tror ... inbillar sig ...

Eller som i Göteborg när det var demonstrationer mot nazisterna, tycker absolut inte om deras åsikter, men tycker absolut inte om motdemonstranterna. Många är där för att slåss. Varför? Jag förstår inte. En ung man hade en stenslunga, stenen slungades mot polisen, som bara gör sitt jobb. Polisen är vanliga människor som ska hålla i ordning på alla oss andra. De kanske är gifta och har barn som älskar sin pappa.

Håll dig borta från hatets våg. Blir du påverkad av andra - gå därifrån. Du kan göra handlingar som du blir påverkad av och kommer kanske under hela ditt liv bli straffad för.

Läste idag att Robert Aschberg, tydligen jude, och vem bryr sig. Han sköter sig och sitt. Men han har fått hatets våg mot judar till sig.

Varför tänker inte denne/dessa personer till? Varför hatar dem? Varför tänker ingen på; hur är jag? Vem är jag som tar mig rätten att förstöra för andra?

Kommer hatet från avundsjukans värld?

Frågorna är många och blir fler.

Ha en underbar dag därute! Var vänlig. Hata inte.

Lill Lindbäck, författare, undersköterska

www.lill-lindback.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards