Alla inlägg den 16 december 2017

Av Lill Lindbäck - 16 december 2017 09:51

Jag skriver inte det här med tanke på julen, och att sälja som julklapp, det är försent. Min tanke är att jag kan locka andra att skriva, måla, teckna eller ha annan hobby. Med åren har jag kommit på hur viktigt det är med en hobby. Jag har läst mycket. I många år stickade jag och virkade, det var väldigt populärt, men faktiskt också ett stort nöje att se hur ens arbete växte fram.

Om jag kunde skriva? NEJ!

I skolan var jag dålig i svenska, grammatiken och meningsuppbyggnaden plus långa meningar. Jag skrev aldrig, trodde självklart att jag inte kunde, men en hobby kräver övning. Vet du inte vad du gillar? Prova dig fram. En dag hittar du din grej och du mår så mycket bättre.

Jag skriver inte för att andra ska tycka att jag är bra, jag skriver för att min fantasi äntligen har fått utlopp för allt vad den kan hitta på, vad min hjärna kan hitta på.

Ska fatta mig kort. Jag har beskrivet det här tidigare, men här blir en kort början. Livet blev för mycket och för första gången i mitt vuxna liv fick jag en panikångestattack. Jag trodde att jag höll på att bli galen och blev väldigt rädd. När jag kom hem försökte jag tala om för min man hur jag mådde, men jag kunde knappt prata. Vågade inte ...

Hm. Nästa dag satte jag mig ned och skrev av mig mina känslor, detta gjorde jag praktiskt taget varje dag. Trycket inuti hjärnan minskade också varje dag. Samtidigt läste jag igenom det jag skrivit, och plötsligt var någon mördade i skogen där jag bor. Så började mina första stapplande steg i författarens liv. Skrev för det vildaste, brydde mig inte om världen utanför. Glömde maten på spisen, glömde av att äta tills magen gjorde ont. Jag hade hittat min värld och detta var runt 1997. Kommer inte ihåg exakt år, men jag hade arbetat som kontorist i många år, arbetslös i sex år med en mängd extrajobb tills jag kom på att jag måste studera.

Som sagt, jag började skriva och skriva, sedan kom studierna och det fanns absolut ingen tid över att skriva. Därefter en fast anställning som undersköterska, ett par år efter, troligtvis 2004 började jag arbeta natten.

Med andra ord började jag skriva 2004 som hobby. Mer kommer under dagarna som kommer.

Här visar jag omslaget, det är från skogen hemma.

Lill Lindbäck, undersköterska med hobby som thrillerförfattare.

Finns i nätbokhandeln.

www.lill-lindback.se

 



Av Lill Lindbäck - 16 december 2017 09:42

Grattis till alla er som får jobba så mycket längre. Du som fortfarande är ung eller mycket yngre. Satsa på ett bra yrke, skaffa högre lön. Vissa yrken är låglöneyrken, jag har ett, som undersköterska, pensionen blir förstås lägre då. Sedan kan man alltid spara själv till pensionen. En del gör det.

Yngre människor börjar allt senare med ett arbete, en del vill inte ha fast anställning, och många vill tjäna snabba pengar för att sedan resa. Glöm inte att du en dag blir äldre och kommer på dig med att titta över din pension, du blir chockad.

Själv får jag strax över hälften av det jag tjänar idag. Tack regeringen! Har nu jobbat i många år och det borde generera mer pengar. Drömma kan man alltid. Nej, jag har aldrig pensionssparat. Min pappa gick bort i en ålder av 46, då lovad jag mig själv att jag skulle leva för mina pengar. På sätt och vis har jag gjort det, men även livet kommer emellan med andra saker.

Skrev det här för att jag läste tidningen i morse. Där stod den nya pensionen. När jag tänker efter vet jag inte exakt vilket årtal det ska börja gälla. De som är födda 1960 och yngre år, de får högre pensionsålder.

Ha det fantastiskt!

Lill Lindbäck

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards