Direktlänk till inlägg 4 december 2017

Vem du är

Av Lill Lindbäck - 4 december 2017 09:22

Ja, vem är du egentligen. En förändring håller på att ske i samhället, det där som jag kallar för respektlöshet. Människor är hänsynslösa i vissa fall. Hänsyn - omtanke eller respekt. Hänsynslös - utan hänsyn, eller brutal i vissa fall.

Förr i Sverige, för länge sedan. Då fanns endast en respekt och det var för den som hade en titel, överheten. Skulle du börja på ett jobb då gällde det att buga och niga så långt det gick, det kallades också för att vara underdånig. Själv tycker jag det är fjäsk, men jag hade också fjäskat för att få ett jobb. och det genererar pengar. Förr fanns inte det sociala nätverket. Ingen ung person kunde gå hemma, bo gratis eller äta gratis. Det var väldigt fattigt och all hjälp behövdes från hela familjen. Förr titulerades herr fabrikören, herr direktören, titlar var väldigt viktiga. Då kunde överheten vara väldigt hänsynslösa. Gjorde inte arbetaren som de blev tillbedda blev chefen hänsynslös och du fick sparken med omedelbar verkan. Vem ska ge dina barn mat? Då fanns inte bidrag överhuvudtaget. Jag ska inte beskriva fattigdomen mer än så, förutom med hjälp av olika människor i Sverige kom fackförbunden till. Socialdemokraterna tog makten och titlarna försvann mer och mer. Givetvis finns det människor som fortfarande titulerar sig.Titta på gamla gravstenar, det är faktiskt intressant. Du hittar dem på äldre kyrkogårdar. Då hette det fabrikören och fabrikörskan, frun jobbade inte utan blev automatiskt titulerad så. Doktorn - doktorinnan.


Tillbaka till respektlöshet. Jag har träffat på artiga och trevliga människor, men också den motsatta. Otrevliga människor bemöts otrevligt, eller hur. Ger någon mig artighet och ett trevligt bemötande, då gör jag detsamma med ett leende. Hjälpsamhet föder hjälpsamhet, som till exempel när man hjälper en äldre person över en trafikerad väg.

Ett nytt samhälle håller på att växa fram, skottlossningar varje dag, inget ovanligt. Inte heller är det ovanligt att äldre och sjuka får en signal på dörren, de öppnar i tron att det är Hemtjänst som kommer, men det är brottslingar.

I skolorna är det tufft för många. En del går under och tappar lusten för att lära sig. Om någon går på dig och bråkar, den personen kan ha med sig ett antal vänner som oftast ser på, bara det är ett övergrepp. Personen bråkar med dig för att imponera på dem, den personen vill visa vem som har makten. Kom på något snabbt, det väntar sig inte den personen. Man måste testa sig fram vad som biter bäst utan att slåss. Fråga exempelvis "Hur tänkte du nu?" Vänd dig till de andra som lyssnar. "Hur tänkte ni nu? Vill du eller du bli utsatt för samma sak som jag blir nu?" Fråga mobbaren hur den personen har det och den mår. För oftast mår den väldigt dåligt. Tar du då upp detta med vederbörande föräldrar så håller de alltid på sitt barn, oavsett fel och brister. Den personen blir då värre, för mamma sa så och pappa sa si. Sedan finns det förstås människor som mår bra av att glänsa. Men det är på ett alldeles fel sätt.

Hursomhelst, detta är ett väldigt respektlöst sätt att visa.

Om en person eller flera utsätter dig för en kränkande behandling gå till läraren, berätta även hemma. Går du i skolan skulle jag ha frågat om en barnpsykolog. De kanske kan hjälpa. Jobbar du, prata med kollegor eller i sista fall, chefen.

Ingen ska behöva bli kränkt. Alla kan vi göra fel här i världen. Gör då om och gör bättre.

Ge respekt, medkänsla och kärlek (vänskaplig) till din nästa!

      

Lill Lindbäck

www.lill-lindback.se



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards