Direktlänk till inlägg 1 oktober 2017

om barns skyldigheter att hjälpa till i hemmet - utan extrapengar.

Av Lill Lindbäck - 1 oktober 2017 10:45

Självklart är jag experten, jag som inga barn har. Skulle jag ha haft hade jag säkert gjort som många andra föräldrar, skött allt själv för att det går fortare och det blir bäst så.

Jag var 3:e barnet av 4:a. Föräldrarna var tvungna att jobba, det var ju så. När jag var 9 år började min bana som diskerska och att bädda sängarna i vårt hem. Inte bad vi om extra veckopeng, ibland fick vi inga, vi visste att det inte alltid fanns pengar.

Jobbet hemma fortsätte med att min syster fick städa, plocka undan och bädda sängar, jag fick ta köket med all disk, nästa dag varvade vi. Det fanns 6 bäddar att bädda. Redan då var jag rättsnörerättvisan. Jag blev arg för att min 4 år äldre bror slapp undan, min syster är emellan oss. Lillebror var alldeles för liten, han stökade mest till. Ett par år senare när jag var vid 11 års ålder städade min syster och jag hela hemmet. Ut med mattorna dessa piskades, det dammades, dammsögs och golv tvättades varje torsdag. Vi visste att mamma och pappa jobbade. Detta var vår hjälp. Oj, vad beröm vi jämt fick för att vi var duktiga.

Börja i tid. Inte när de är i tonåren, utan när de börjar förstå. Allt handlar om vana. Ge ditt barn uppgifter. Skölj över med beröm. Ja, jag vet, många barn gnäller, men vem gör inte det.

Min väninna har barnbarn, dessa barnbarn får i sitt hem en dag med att laga middagen. Nu är den yngsta 12 år. Hon hade lagat förrätt, middag och bakat en kaka. Enligt väninnan var maten riktigt god. Självklart finns föräldrarna i närheten.

Tittade en gång på svenska supernannyn. Har även sett vinjetterna. Med lätta medel kan man ändra både sitt och barns beteende. Jag tror på att läsa pedagogik med lite barnpsykologi - ifall man behöver lite råd. Tänk om man fick gå barnkurser när barnen är små.

Visst är det så att barnen uppfostrar man som man själv blir uppfostrad, dessutom formas man på gott och ont från oftast från 2 föräldrar, ibland ensam. Det är heller inte lätt idag med alla olika konstellationer som det finns i familjeformer. Dina barn, mina barn och våra barn, vem uppfostrar osv. Listan kan bli lång.

Tänk om man blir uppfostrad med föräldrar som har psykisk ohälsa, som en psykopat eller en narcisstisk förälder/föräldrar. Det tar jag upp en annan dag.

Lev gott därute!

Lill Lindbäck

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lill Lindbäck - 2 mars 2022 13:38

Vad är jag mest rädd för, jo det är maktgalna människor. Dessa som har vassa armbågar, som psykopater och narcissister. Folk som inte skyr några medel alls, tar ingen hänsyn förutom pengarna och dessa styr egentligen mest. Så mina punkter är: psy...

Av Lill Lindbäck - 20 februari 2022 09:43

Tycker inte du att det stormar ute oftare och ibland med hårdare byar. Jag måste erkänna att jag tycker att det är spännande, men när jag läser om hur vissa stormar gör översvämningar och träd blåses ned både över bilar och hus, då är det ledsamt.  ...

Av Lill Lindbäck - 17 februari 2022 12:15


Nu var det längesedan jag bloggade och jag förstår varför. Jag heter Lill Lindbäck, under detta året kommer jag att byta namn till det jag föddes till och då blir namnet LILL KARLSSON. Det känns bra. Jag har skiljt mig, inget jag önskade. Till sommar...

Av Lill Lindbäck - 29 december 2020 10:16

Självklart känns julen extra när det är snö ute och även när det snöar. För min del är jag inte förtjust i snö, speciellt inte när jag ska köra bil. Numer tar jag hellre buss eller spårvagn. Jag är absolut ingen expert när det snöar, men jag blir n...

Av Lill Lindbäck - 13 december 2020 11:24

Nu gör Bris mycket reklam överallt. Så sorgligt. Det ska inte behöva var på det viset. Alla högtider, tydligen mest under juletider är det som värst. Stackars barn. Stackars alla som bor hemma i en miljö som inte är trygg, eller ens bra. Vad tänker...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards