Alla inlägg den 29 september 2017

Av Lill Lindbäck - 29 september 2017 10:38

Jag åkte till min triggermassör. Det blev ganska roligt för min systerdotter ville att jag skulle njuta. Njuta?! Ja, till viss del. En triggermassör går längst musklerna, detta är ett enkelt sätt att förklara, nedre ryggen ovanför baken där finns mycket av dessa triggerpunkter och där känns det verkligen, det är som elektrisk tråd som någon drar över mitt skinn och in i muskeln. Det gör ont som bara den, man spänner sig, så gjorde jag även denna gång. Men ... jag vet att jag blir bättre. Sedan jag började gå hos en triggermassör som löser upp dessa "knutar", därefter tränar jag försiktigt, ökar tränandet succéssivt mår min kropp och jag bättre.

Vad är triggerpunkter?

Triggerpunkter är en typ av muskelspänning som kan komma plötsligt eller gradvist. På medicinskt språk används ofta termerna myofasciellt smärtsyndrom och triggerpunktsyndrom när symptomen utreds. Det yttrar sig som ömhet och värk i en muskel som ger smärta eller andra symptom till fler delar av kroppen.

Ett exempel på detta är att man har en triggerpunkt i muskulaturen runt skuldran som strömmar ut som smärta, stickning, domning, kraftlöshet eller tyngdkänsla i armen och handen. Symptomen till andra kroppsdelar sker via omkopplingar och mekanismer i nervsystemet.


Dessa uppgifter nedan kopierade jag från Sweetpain.se

Symptom vid triggerpunkter

Symptomen vid triggerpunktsyndrom är en påtaglig smärta och stelhet i en muskel. När man känner på triggerpunkten med fingrarna känns den som en knöl eller ett band som sitter i muskeln. Vid beröring av punkten ger det även smärta, stickning, domning eller svaghet i fler delar av kroppen.

Ofta ger triggerpunkten en nedsatt rörelseförmåga, då muskeln är förkortad över leden. Utöver det är muskeln spänd, går snabbt att trötta ut och kan göra ont länge efter att man ansträngt eller känt på den.

Triggerpunkter kan exempelvis hittas i:

  • Nacke och axlar som kan ge ont i huvud och ögon, yrsel eller smärtor i käkleder.
  • Ländrygg och säte som kan ge en utstrålande smärta i benet, vilken benämns som falsk ischias (eftersom den inte beror på en skadad disk).
  • Skuldra som strålar ut smärta, stickning eller andra symptom i arm och hand.

Här stod det också om Fibromyalgi. Det var en intressant läsning. Jag ska gå in på den sidan igen och läsa, kropp och psyke hör ihop, tillsammans kan detta ställa till det i livet med smärta och orkeslöshet.


Ja, då skulle jag åka till Torslanda, SATS, där fanns Marco Johannes enbart, tidigare kunde jag åka till centrum. Nåja, Torslanda och jag vi hittar inte så bra tillsammans, speciellt inte bland Volvos stora områden. Min snälle man matade in adressen i GPS:n. Jag åkte lite tidigare. När jag åker till okända ställen och har en tid att passa då vill jag vara ute i god tid, och det var tur. För det enda som fungerade på GPS:n var rösten. Sedan hade den heller inte tagit emot nya uppgifter från nätet, dvs nybyggda gator och rondeller. Ta till vänster i rondellen och nästa avtagsväg till höger. Höger? Där fanns ingen avtagsväg. Nåja, efter lite åkande hit och dit kom jag på mobilen, googles gps och hittade rätt.

Nu ska jag ut i trädgården en kort stund. Därefter blir det en träff med min väninna. Det är skönt med lediga dagar.

Ha det gott!

Lill Lindbäck

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards