Alla inlägg den 24 april 2017

Av Lill Lindbäck - 24 april 2017 11:02

Vi, min man och jag, åkte till Thailand och Bangkok i slutet på januari, där skulle vi stanna i 11 nätter. Här är några få foton.

Utsikt från takpoolen på hotellet. Floden Chao Phraya ligger precis jämte med båtar som att åka en billig buss, oftast tog vi båten dit vi skulle.

 

Under våra äventyr blev vi törstiga. Vi hade under den heta solen vandrat en hel del, det gjorde vi varje dag, då upplever man mest. Vi köpte en coca-cola för att dela på. En äldre dam går och hämtar en dricka, häller is i en plastpåse. Vi stod dumma och tittade på. Undrade vad i hela fridens namn ... Ja, så häller hon colan i påsen och la ett sugrör i. Min man visar och dricker förstås. Självklart ser vi båda slitna ut. Vi hade varit och cyklat i cirka 1,5 mil, kanske inte riktigt för det ingick en båttur i paketet - vilket jag återkommer om senare. Den dagen var det 34 grader. Såg igår att det var 38 grader i Bangkok - du milde! Bor man som vi gjorde, vid floden, fläktar det mer än man kan tro. Här står vi under en bro.

 

Fotot under är på exakt samma plats. Vid ett par bord står en kvinna och ordnar något att äta för folk som passerar. Detta var det godast jag hade ätit på länge. Fråga mig inte vad det var, men gott var det som sagt.


 


Här nedan är en närbild på ett tempel. Alla tempel är utsmyckade. Trots fattigdom så kostas templen på. Dessa är väldigt viktiga för de flesta thailändare. Jag tog närbild för här ser man vilket arbete det ligger bakom. När solen lyser på dem under dagen eller när det börjar skymmas då träder fantastiska färger fram. Så vackert! 

 

Återkommer om några dagar med fler foton.

Ha det gott! Lill Lindbäck 

Av Lill Lindbäck - 24 april 2017 10:54

Alldeles nyss skrev jag i slutet på mitt blogginlägg att jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende nattetid. Jag har säkert berättat att min kollega och jag har upplevt och sett dörrar som stängts, någon har gått bakom oss/mig, eller stängt en dörr som lämnades öppen. Ja, jag gick in i en lägenhet, består av ett stort rum, för att se att denne boende låg i sin säng och inte hade varit uppe och ramlat. Dörren hade jag bakom mig. När ljuset sakta försvann kände jag en känsla och rös, jag slänger mig runt, går och öppnar, tittar ut i korridoren - tomt. Då rös jag igen.

Oftast har jag inga problem med att jobba natten, men en annan gång öppnade jag dörren tyst, väldigt tyst, även här för att se om en boende sov. När jag öppnade dörren stod en människa där. Behöver jag tala om hur högt jag hoppade. Mannen ifråga var dement, men skrattade glatt när han såg hur jag hoppade till. Självklart skrattade jag också. Detta var inget spökeri, men känslan av att jobba natt kan få andra känslor att tränga in.

För övrigt tycker jag om att arbeta på natten. Tar egna initiativ, och har ansvar för ett helt hus. Vi är två som arbetar tillsammans varje natt. Vad har du för jobb? Vissa jobb ger glädje och andra sorg, men så är det i livet. Vi lär oss alltid något, ibland tänker vi inte på det.

Undersköterska Lill Lindbäck

Författare av thriller och thriller medialt. Se vidare på www.lill-lindback.se

Av Lill Lindbäck - 24 april 2017 10:45

Kan sådana känslor komma över dig också? Att tappa lusten gör att jag blir lat, gör inget, absolut det minsta. När jag väl gör något går det som klistrigt klister. Konstigt egentligen. Efter bokmässan i Göteborg stod jag i en monter som jag gjort de senaste åren. Därefter hade jag värk i kroppen, det tog månader innan värken försvann. Jag var trött. Försökte slutföra en kortroman, men nu började energin ta helt slut. Allt gick segt. Sedan följde en resa under 4 veckor till Thailand. Något jag beskriver i boken "Brinnande Fält", men också i den kommande kortromanen "Tårarnas doft". Vi gick varje dag överallt och vart vi kunde. Detta beskriver jag lite mer med foton från Thailand i nästa inlägg.

Känner nu att jag är på gång upp igen. Har förslitningsskador i kroppen, har lärt mig att ta det lugnt, men ibland glömmer jag. Så är människan, när vi väl lämnat något bakom oss så glömmer vi smärtan. Det är för väl.

Jag har märkt att solen påverkar väldigt mycket. Med pigghet och lust att göra saker.

Här hemma har jag tvättat fönster, strukit gardiner, städat och så vidare. Nu håller jag på att grovstädar i badrummet. Bäst att passa på när lusten håller i. Annars blir det som ovan, bläää.

I Göteborg regnar och blåser det. I kväll ska det blåsa i vindbyarna upptill 19 m/s.

Författare Lill Lindbäck/www.lill-lindback.se

PS! Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende nattetid.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Lill Lindbäck

Lill Lindbäck


Ovido - Quiz & Flashcards